دسته بندی :

تأمین امنیت و پشتیبانی سایت از جمله اصلی ترین دغدغه های صاحبین وبسایت های اینترنتی به شمار می رود. کاملاً روشن است که امنیت یک وبسایت تا چه اهمیت دارد. پشتیبانی از وبسایت و حل مشکلات پیش رو نیز به همین میزان حائز اهمیت است. در این مقاله تصمیم داریم به چند راهکار طلایی به منظور تأمین امنیت سایت و پشتیبانی از آن بپردازیم.

راهکارهای مهم در پشتیبانی از سایت

برای پشتیبانی از سایت های اینترنتی راهکارهای مختلفی پیش رو دارید. تفاوتی ندارد وبسایت شما بر چه اساسی طراحی شده باشد. طراحی سایت با قالب آماده و یا طراحی سایت از طریق کدنویسی تخصصی. در هر دو حالت لازم است نحوه پشتیبانی از وبسایت را از طراح سایت آموزش ببینید.

در صورتی که دانش کافی پیرامون نحوه پشتیبانی از سایت ندارید و یا زمان کافی برای انجام این کار ندارید، بهتر است کلیه مراحل توسعه و پشتیبانی از وبسایت را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. این اقدام برای افرادی که از وبسایت های تخصصی استفاده می کنند، ضروری قلمداد می شود.

چرا که توسعه و پشتیبانی از این دسته از وبسایت های نیاز به دانش تخصصی بالا دارد. اما در وبسایت هایی که بر اساس قالب های آماده همچون وردپرس راه اندازی شده اند، مراحل توسعه و پشتیبانی ساده تر صورت می گیرد. در این صورت می توانید اطلاعات لازم و دانش مربوط به پشتیبانی وردپرس را آموزش ببینید. در این مورد نیز اتکا به دانش تخصصی طراحان وبسایت موثرتر عمل خواهد کرد.

چه عواملی امنیت وبسایت را به خطر می اندازند؟

پیش از اینکه راهکاری های موثر برای تأمین امنیت وبسایت را یاد بگیرید، بد نیست با چند عامل تخریب زا آشنا شود. اساساً هک شدن وبسایت امنیت آن را مختل می کند. برخلاف تصور شما باج گیری تنها هدف هکرها نیست. آن ها برای هک نمودن وبسایت شما اهدافی مختلفی در سر دارند. هر یک از این اقدامات و اهداف بخشی از وبسایت شما را تخریب کرده و کسب و کار شما را کساد می کند. در صورتی که وبسایت شما فاقد امنیت و پشتیبانی کامل باشد، خطراتی همچون موارد زیر آن را تهدید می کند.

  • آلوده شدن به بدافزارها: هکرها بعد از یافتن ایرادات و ضعف های امنیتی وبسایت، آن را به بدافزارها آلوده می کنند. این نوع حملات موجب آلوده شدن وبسایت شما، کامپیوتر ادمین و حتی مشتری ها می شود.
  • به سرقت رفتن اطلاعات سایت و مشتری های آن: برای صاحبین فروشگاه های اینترنتی تأمین امنیت سایت اهمیت بیشتری دارد. چرا که در این سایت ها نه تنها اطلاعات وبسایت، بلکه اطلاعات مشتری ها و دیتابیس ایمیل و یا شماره تلفن آن ها نیز به خطر می افتد. ممکن است رقبای شما با دزدیدن اطلاعات مشتری ها تلاش کنند تا آن ها را به سمت خود بکشانند.
  • دزدیده شدن اطلاعات پرداختی مشتری ها: هکرهای حرفه ای در وبسایت هایی که دارای ضعف های بزرگ امنیتی هستند، اطلاعات مربوط به کارت های اعتباری مشتریان و صاحبین سایت را به سرقت می برند.
  • لینک سازی داخل سایت: در بسیاری از موارد رقبای شما حفره های موجود در امنیت سایت را شناسایی کرده و با هک وبسایت، اقدام به لینک سازی در آن می کنند. اینکار به طرز قابل توجهی موجب کاهش رتبه سئو شده و اعتبار شما را از بین می برد.

5 راهکار ساده برای تأمین امنیت وبسایت

تأمین امنیت وبسایت مهم ترین چالشی است که در طول مدیریت وبسایت اینترنتی با آن روبرو می شوید. وبسایت شما یک ویترین 24 ساعته از محصولاتتان است که می بایست درست مانند مغازه و شرکتتان از آن محافظت کنید.

بدون شک برای حفظ امنیت مغازه از دوربین های مداربسته و چندین قفل ضدسرقت استفاده می کنید. برای تأمین امنیت وبسایت های اینترنتی نیز راهکارهای موثری وجود دارد که کارکردی مشابه با قفل و زنجیرهای ضد سرقت دارند.

  1. خرید هاست مناسب

خرید هاست از شرکت های نامعتبر ریسک هک وبسایت را به مراتب افزایش می دهد. هاست بستری است که اطلاعات وبسایت شما داخل آن قرار می گیرد. ضعف های موجود در این بخش مسیر را برای هک و دزیده شدن اطلاعات سایت باز می کند. توصیه می شود به امید چند درصد تخفیف د خرید هاست و قیمت طراحی سایت، خرید از سایت های معتبر را جایگزین سایت های غیر معتبر نکنید.

  • استفاده از خطوط اینترنت امن

استفاده از شبکه های اینترنتی که منبع نامشخصی دارند، احتمال هک شدن سایت را به شدت افزایش می دهند. در صورتی که وبسایت شما توسط یک ادمین اداره می شود، از او بخواهید تا در هنگام مدیریت سایت از خطوط اینترنت امن و معتبر استفاده کند. در صورت استفاده از شبکه وای فای نیز مسیر را برای هک شدن مودم و وای فای خود ببندید.

  • از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

یکی از رایج ترین شیوه های هک، هک کردن ادمین ها و دسترسی به سایت از طریق آنان است. از این رو توصیه می شود برای ورود ادمین ها به سایت از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید. با اینکار عدم انجام هک از طریق ادمین را تا 99 درصد کاهش می دهید.

احراز هویت دو مرحله ای در دو فاز مختلف صورت می گیرد. ابتدا ادمین رمز عبور مربوط به خود را وارد کرده و در مرحله بعد رمز عبور ارسال شده به تلفن همراه و یا ایمیل را وارد می کند. تشخیص عدد دوم برای عموم هکر ها سخت و زمان بر است. از آنجایی که فرصت ورود به سایت از طریق کد ارسال شده تنها 2 دقیقه است، می توان امیدوار بودن ریسک انجام عملیات هک به کمترین میزان خود برسد. افزونه های بسیاری در این زمینه به شما کمک می کنند.

  • خرید گواهینامه امنیتی SSL

تهیه گواهینامه های امنیتی بهترین روش برای تأمین امنیت وبسایت به شمار می آید. از آنجایی که برای کمپانی گوگل نیز تأمین امنیت وبسایت اهمیت زیادی دارد، این شرکت به وبسایت های دارنده گواهی نامه SSL امتیاز سئو بیشتری اختصاص می دهد.

با تهیه SSL می توانید امیدوار باشید که انتقال اطلاعات میان سرور و سایت ایمن شده و رمزگذاری می شود. زمانی که فاقد این گواهینامه باشد، کاربران پیش از ورود به سایت اخطاری مبنی بر ناامن بودن وبسایت دریافت می کنند. این مسئله که وجهه خوبی نیز ندارد، موجب از دست رفتن نرخ تعامل صفحه و کاهش اعتبار شما می شود.

  • بکاپ گیری منظم داشته باشید

تهیه بکآپ کمک شایانی به حفظ اطلاعات شما می کند. اگرچه این اقدام در تأمین امنیت وبسایت و جلوگیری از هک شدن آن نقشی ندارد؛ اما می تواند آسیب های ناشی از هک شدن و ربوده شدن اطلاعات را کاهش دهد. برای اینکار از افزونه های مربوط به بکاپ گیری استفاده کرده و تهیه فایل های پشتیبان را در فواصل زمانی مشخص در دستور کار خود قرار دهید.

سخن پایانی

تأمین امنیت سایت و پشتیبانی از آن از جمله مهم ترین اقداماتیست که می بایست در طول مدیریت یک وبسایت انجام دهید. برای اینکار گزینه های مختلفی پیش رو دارید. اگرچه هیچگاه نمی توان به شکل صددرصد امنیت وبسیات را تضمین نمود، اما با انجام چند راهکار ساده، می توان ریسک بروز آن را کاهش داد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره کلیک کنید تا به ما امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *